Kennismaken

Ik ben geboren en opgegroeid op een boerderij. Daar heb ik de stilte van de natuur en de rijkdom van de vrijheid leren kennen en waarderen. Ook leerde ik daar te werken en trouw te zijn aan de taak die ik moet verrichten.

Na het behalen van mijn vwo-diploma studeerde ik psychologie in Leiden. Daar heb ik ook de diepgang van de filosofie ontdekt en het vermogen ontwikkeld om mijn inzichten op papier onder woorden te brengen. De vreugde van de vrije gedachte en het plezier in de sprankelende uitwisseling daarvan heb ik vanuit Leiden meegekregen.

Ik werk aan twee hogescholen (Ede en Rotterdam) als docent, als trainer en als onderzoeker. Doordat ik mij in dit werk steeds verder bekwaamd heb in het verzorgen van levend onderwijs, ervaar elke dag weer de rijkdom van trots en eigenaarschap in het werk.

Vanuit mijn eigen praktijk geef ik psychologische begeleiding aan professionals. Dat mooie werkt leert mij telkens weer dat het voor ieder mens de kunst is om verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen situatie en een persoonlijk creatief antwoord te geven op de vaak ingewikkelde omstandigheden.

Als hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Begeleidingskunde draag ik bij aan het verder wetenschappelijk funderen van de praktijk van coaching, training en advisering. De maatschappelijke relevantie van deze opkomende beroepen vraagt naar mijn opvatting om een grondige verankering in theoretische concepten en praktisch-empirisch onderzoek.

Mijn proefschrift over het gebruik van spel en spelmethodieken in begeleidingssituaties is een voorbeeld van dit onderzoek.

 

Speelruimte voor ervaring en reflectie